Skoleballet nærmer seg – her er sjekklista for skoler og foreldre

Juleball
Bildet viser unge mennesker som danser og koser seg på juleball.

Det nærmer seg skoleball over hele landet, og mange håpefulle unge gleder seg til en kveld i penklær, dans og kanskje en flørt? Sjekk hvordan du kan jobbe for et positivt ball på din skole.

De aller fleste gleder seg og har en god opplevelse på skoleball, men allikevel mottar FUG henvendelser om utfordringer knyttet til organisering og gjennomføring av juleball når tida er inne. Fellesnevneren for henvendelsene er mangel på helhetlig planlegging fra skole, foreldre eller elever.

Å planlegge ball kan være vanskelig, derfor har vi forsøkt å samle noen enkle tips til skoler, foreldre og elever som planlegger juleball. Om dere allerede har gjort grundige vurderinger i forkant kan tipsene under fungere som en sjekkliste og bekreftelse. Kanskje har du flere gode tips som vi kan dele? I så fall kan du tipse oss via kontaktskjemaet i bunn av saken.

Tips 1: Legg lista lavt, så alle kan komme

Spørsmål fra foreldre til FUG:

  • Skolen arrangerer ball – foreldrene må betale billett på 500 kroner for elevene. Er dette brudd på gratisprinsippet?
  • Har skolen lov til å samle inn penger til juleball, og hvilke muligheter har FAU til å bidra med dette?

Vi har flere ganger fått spørsmål om det er greit å kreve inngangspenger ved juleball. Det kan det være vanskelig å svare kategorisk på. Dersom skolen arrangerer ballet, og det innebærer avspasering for elevene, kan det ses på som en del av undervisningsopplegget. I disse tilfellene kommer gratisprinsippet inn. I praksis vil det si at slike arrangementer skal være gratis for elevene.

Andre ganger er det FAU eller klassekontakter på de ulike trinnene som arrangerer skoleballet. I disse tilfellene gjelder ikke gratisprinsippet, men vi anbefaler også i disse tilfellene å følge gratisprinsippet for å inkludere alle. Mange har hatt suksess med å låne skolens gymsal eller kantine som ballsal. Her kan du komme langt med dugnad fra kreative foreldre. Kanskje er det også marginer å hente i samarbeid med lokalt næringsliv?

Dersom din skole, eller ditt FAU, planlegger å leie lokaler med salg av mat og drikke, kan et tips være å gjennomføre en anonym undersøkelse for å høre hvorvidt dette er overkommelig for alle, og vurdere å gjøre endringer for å sørge for at alle kan bli med.

Når det gjelder dugnad i foreldre- og/eller elevgruppa for å tjene penger til ballet så kan det være et positivt sosialt tiltak, men man skal ha respekt for at det ikke er alle foreldre som har anledning til å stille opp.

Tips 2: La elevene bidra i forberedelser

En annen metode for å holde prisen nede, er å bruke undervisningsmetoder slik at elevene selv er med i forberedelsesfasen. Det er mye å tenke på når man skal arrangere ball. Enkelte skoler lar elevene selv bidra ved å velge meny og lage mat til ballkvelden. Noen kan rigge lys, lyd og scene, mens andre kan stå for musikalske bidrag fra scenen. Det er også god læring for ungdommene dersom de selv er konferansierer, holder «damenes eller herrenes tale» eller arrangerer selskapsleker. Kanskje finnes det også andre bidrag i arrangementskomiteen hvor elevene kan bidra?

Tips 3: Sjekk om det er noen som ikke skal

Det skader ikke å spørre eget barn om det er noen i klassen som har sagt at de ikke skal på ballet. Finn ut hva som er årsaken og gjør det du kan for å få alle med.

Tips 4: Sørg for universell utforming

Spørsmål fra forelder til FUG:

  • Alle er invitert til skoleball, men det ikke er ordnet assistent for elev med særskilt behov. Skolen sier det er FAU sitt arrangement og vil ikke bidra med assistent. Hva gjør vi?

Å tilby gratis inngangsbillett er ikke det eneste du bør tenke på når du arrangerer skoleball. Det er også viktig å sikre at lokalene er universelt utformet, og at de som har krav på personlig assistent, får nødvendig støtte. Nylig ble det diskutert i media om det er riktig at en personlig assistent må betale for egen inngangsbillett. Jo flere slike spørsmål som er avklart på forhånd, desto bedre blir arrangementet.

Tips 5: Dropp dyre ballkjoler

Spørsmål fra elev til FUG:

  • Skolen gjør om på mangeårig uskreven regel. Tradisjonen med at elever på 8. og 9. trinn ikke skal gå i «prangende» kjoler på skoleballet skal ikke lenger gjelde. Opplever at rektor legger til rette for dyre løsninger. Elever har tatt det opp med rektor som ikke ser ut til å bry seg, og som truer med å avlyse ballet dersom elevene kontakter FAU.

Å oppfordre til kjøp av dyre dresser og fjonge ballkjoler kan skremme mange fra å delta. De siste årene har stadig flere FAU-er og skoler lagt til rette for gjenbruk av ballkjoler. Når arrangørene av ballet signaliserer måtehold i bekledningen, øker sjansen for at flere ønsker å delta. Det er også viktig at lærerne formidler dette til elevene i god tid før ballet, slik at eventuelle lokale uskrevne regler kan ryddes opp i.

Tips 6: Still opp på dugnad

I en foreldregruppe har man mange å spille på. Kanskje finnes det en dekoratør eller en interiørarkitekt i foreldregruppa? Kanskje finnes en dørvakt? Det trengs mange for å gjennomføre et vellykket ball, og alle har noe å bidra med. Trygge voksne skaper trygge rammer rundt arrangementet. Bidra med det du kan!

Tips 7: Ha et bevisst forhold til kåringer

En kjent problemstilling på skoleball er kåringer som for eksempel årets danseløve, årets babe, årets konge og dronning, årets best kledde og årets verst kledde. Dersom målet er at alle skal ha det hyggelig, gir det lite mening med kåringer som enten hyller eller harselerer med enkeltpersoner.

Dersom skoleballet skal inneholde kåringer, har vi disse rådene:

  • Alle kåringer skal ha en positiv intensjon.
  • Elever, lærere og eventuelt foreldre samarbeider om å utforme kriterier for de ulike kåringene. Sørg for at kriteriene er vinklet positivt.
  • Elevene bør få lov til å reservere seg mot å bli kåret.
  • Lærere/foreldre bør lese over og godkjenne både beskrivelsen av kåringen samt «introduksjonstalen» som skal bli presentert i forkant av kåringen.
  • Arrangør (elever/lærere/foreldre) bør sørge for at alle trinn som deltar på ballet blir inkludert i kåringene. En bør også etterstrebe at det ikke er en «klikk» på et bestemt trinn som blir tildelt alle kåringene.

Lykke til!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Meld deg på vårt nyhetsbrev