FAU-representant i skolen

I denne artikkelen vil du lære mer om:

FAU-møte
Bildet viser en mor som sitter i et møte på en skole.

Foreldrene til barna på skolen velger FAU-representanter til foreldrearbeidsutvalg (FAU)

FAU – et lovbestemt brukerorgan

FAU er et lovbestemt arbeidsutvalg som velges av foreldrene og en del av skoledemokratiet. Foreldrene kan velge å organisere seg på andre måter. Om skoledemokratiet sier loven at «Skolen skal sørgje for at elevane og foreldra får vere med på å planleggje, gjennomføre og vurdere verksemda til skolen, mellom anna arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringa og fastsetjinga av skolereglar». Kommunen/fylkeskommunen skal gi forskrift om organiseringen av skoledemokratiet. Skoledemokratiet skal involveres i arbeidet med forskriften (skoleregler).

Klassekontakt og FAU

Klassekontakt, også kalt foreldrekontakt, er et bindeledd mellom foreldregruppen og kontaktlæreren, og det velges gjerne to klassekontakter i hver klasse. I små klasser er det vanlig at klassekontakten også er FAU representant, men dette er opp til foreldregruppen å bestemme. Å ha en klassekontakt er ikke lovpålagt, men er en svært nyttig funksjon i samarbeidet mellom kontaktlærer og foreldregruppen. Det er også viktig at samarbeidet mellom FAU-representantene og klassekontaktene i hver klasse fungerer godt, slik at alle foreldre gis muligheten til å bli hørt.

LES OGSÅ: Hva gjør en klassekontakt?

Arbeidsoppgaver for FAU:

  • Lytte til saker som er viktige for foreldrene
  • Informere alle foreldre om aktuelle saker
  • Samarbeide med elevrådet, rektor og lærerne
  • Utnevne foreldrerepresentanter til andre utvalg på skolen
  • Delta på møter som kommunale foreldreutvalg (KFU) arranger (dersom kommunen har KFU)
  • Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene og foreldrene
  • Arrangere samlinger for foreldrene og lærerne, som storforeldremøter med ulike temaer
  • Uttale seg om relevante saker fra kommunen eller skolen, for eksempel trafikk, skolemiljø, inneklima, ordensreglement, strategiske planer og komme med innspill til skolen i saker der foreldrenes engasjement er viktig
  • Skape kontakt mellom skolen og lokalsamfunnet

LES OGSÅ: Slik sikrer du struktur og flyt i FAU-arbeidet

I denne artikkelen vil du lære mer om:

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Meld deg på vårt nyhetsbrev