Nedenfor kan du se noen tips vi har fått fra Tvillingforeningen.
- Be om barnehagens erfaringer og råd. De har blitt kjent med barna, og observert hva som har fungert/ikke fungert.
- Barnas alder og modenhet (født sent eller tidlig på året, klar for skolen eller ikke)
- Er tvillingene enegget eller toegget?
- Hvor like/ulike er barna?
- Avhengighetsforholdet mellom barna
- Balansen dem i mellom
- Dominans (veksler de på, eller dominerer den ene?)
- Konkurransen mellom barna (er den positiv eller negativ?)
- Evner
- Ansvar
- Modenhet
- Hvilke reelle muligheter finnes?
- Husk at selv på små skoler uten flere klasser på samme trinn, kan det være mulig å dele i ulike grupper av og til.
- Selv om man velger samme klasse, kan barna deles i ulike grupper når det gjennomføres gruppearbeid, eller dersom klassen/trinnet deles i ulike grupper i noen fag slik som f.eks. gym, kunst og håndverk, mat og helse osv.
- Har barna opplevd store forandringer i familien eller nærmiljøet (samlivsbrudd, flyttet osv.)?
- Får de gå sammen kan de finne trygghet og støtte i hverandre
- Andre praktiske forhold som bør vurderes?
- Var valget riktig?
- Hvis man etter en tid ser at valget ikke var riktig, bør det være mulig å gjøre endringer.
- Løpende kommunikasjon med skolen