Andre samarbeidsorgan

I følge den gamle opplæringsloven, skulle alle skolene ha et samarbeidsutvalg og et skolemiljøutvalg.  I den nye opplæringsloven er disse organene erstattet med en mer åpen bestilling i §10-4 og §10-5:  

Skolen skal sørgje for at elevane og foreldra får vere med på å planleggje, gjennomføre og vurdere verksemda til skolen, mellom anna arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringa og fastsetjinga av skolereglar.   

Kvar grunnskole og vidaregåande skole skal ha eit elevråd som er valt av elevane ved skolen. Elevane kan velje å organisere seg på ein annan måte. Kvar grunnskole skal ha eit arbeidsutval som er valt av foreldra på skolen. Foreldra kan velje å organisere seg på andre måtar. Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at det blir fastsett kva for andre brukarorgan skolane skal ha. 

De kommunene som ønsker å videreføre SU og SMU etter gammel modell, har anledning til dette. Dersom kommunene velger å organisere dette på en annen måte, er det også i tråd med loven. Under ser dere hvordan SU og SMU kan organiseres.  

Samarbeidsutvalget (SU)

SU eller driftsstyre skal bestå av representanter fra foreldrene, elevene, undervisningspersonale, andre tilsatte og to representanter fra kommunen, hvor rektor er den ene. Foreldrerepresentantene bør være fra FAU. Den ene representanten kan være FAU-lederen. 

Hvordan kommunen organiserer driften av utvalgene, varierer. Det vanligste er at kommunen etablerer et samarbeidsutvalg ved skolene, men noen kommuner har et driftsstyre i stedet. Foreldrerepresentantene har rett og plikt til å delta i både samarbeidsutvalget og driftsstyret, hvis skolen har vedtatt dette i lokal forskrift. Rektor har møte- og talerett og kan fremme saker. Hvordan de ulike kommunene velger å gjøre dette, skal bestemmes i en lokal forskrift.

Driftsstyre eller samarbeidsutvalg 

Samarbeidsutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen, men er kun et rådgivende organ, og har ikke beslutningsmyndighet. 

Driftsstyre er et besluttende organ, og kan sammenlignes med et styre for en bedrift. Driftsstyre kan erstatte samarbeidsutvalget. Det er den enkelte kommune som bestemmer om skolene skal ha et driftsstyre, og hvilken myndighet driftsstyre skal ha. Foreldrene skal alltid være representert med to personer i driftsstyret. 

Samarbeidsutvalget/driftsstyret har rett til å uttale seg om alle saker som gjelder skolen, f.eks: 

  • Ordensreglementet på skolen 
  • Utviklingsplaner for skolen 
  • Forslag til budsjett 
  • Plan for skole-hjem-samarbeid 
  • Skolevurdering 
  • Trafikkforholdene til og fra skolen 
  • Skoleskyss 
  • Planer for ombygging og vedlikehold av skoleanleggene. 

Fem tips til arbeid med samarbeidsutvalget/driftsstyret: 

  • Fordel roller. Velg en leder, nestleder og sekretær og gi dem tydelige roller. 
  • Lag et årshjul for utvalgets aktiviteter gjennom skoleåret. 
  • Lag en møteplan på første møtet der dere avtaler møter for hele året. 
  • I god tid før hvert møte i SU, spør skolen om skolemiljø-saker som har kommet inn, hva slags type saker det har vært, hvordan de er blitt håndtert og utfallet av sakene, hvor mange alvorlige saker har eventuelt blitt meldt til kommunen og hvor mange har blitt klagd inn til Statsforvalteren. 
  • Sett av tid til å diskutere gjennomføring og resultater av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen, og kom med forslag til tiltak dere mener skolen kan sette i gang.

Skolemiljøutvalg (SMU)

Skolemiljøutvalget er et utvalg bestående av elever, foreldre, skolens ledelse og ansatte, kommunen (grunnskole) og fylkeskommunen (videregående). Elevene og foreldrene skal være i flertall. 

Skolemiljøutvalget har som oppgave å bli enige om hva som er et godt skolemiljø og legge planer for hvordan man oppnår dette. Dette innebærer for eksempel prioritering og konkrete planer for å: 

  • Dette innebærer for eksempel prioritering og konkrete planer for å: 
  • Stoppe mobbing og hindre at noen føler seg utenfor. 
  • Forbedre det fysiske læringsmiljøet. 
  • Følge med på skolens planer for trivsel og det sosiale miljøet og følge opp disse, samt foreslå slike aktiviteter selv. 
  • Gi innspill til ordensreglementet. 
  • Følge opp Elevundersøkelsen. 

SMU har ikke myndighet til å sette i gang tiltak selv, men passer på og følger opp at forbedringer gjøres. Foreldre og elever skal spesielt bli hørt i sakene i utvalget. Elevrådsrepresentantene skal kalles inn til møtene, men hvis de ikke er til stede skal foreldrepresentantene ha dobbeltstemme. De skal ikke være til stede hvis utvalget behandler saker som gjelder andre elever, eller der de andre medlemmene har taushetsplikt. Hvis de likevel får høre om noe som gjelder en annen elev, har de taushetsplikt. 

Utvalget har rett til å være med når skolen lager planer for skolemiljøet, være med i møter med skoleledelsen og gi råd til rektor som har ansvaret for at skolen oppfyller lovens krav om et godt skolemiljø. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Meld deg på vårt nyhetsbrev