Gode omgivelser for læring er viktig for barnas utbytte i skolen. Et godt fysisk læringsmiljø inkluderer gode inne-og uteområder. Det skal være rent og ryddig på skolens områder. Det skal være godt vedlikeholdt og skolen skal ha gode rutiner for sikkerhet.
Dette er viktige rammer slik at eleven kan ha fokus på læring, trivsel og fysisk utfoldelse. Vi som foreldre skal føle oss trygge når vi sender barna våre på skolen.
Et godt fysisk læringsmiljø er lovfestet etter paragraf 12-7 i opplæringsloven, og sier følgende:
Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det leggjast til rette for dei elevane ved skolen som har nedsett funksjonsevne.
Hva kjennetegner et godt fysisk læringsmiljø?
Utemiljø: Friminuttene er til for å hvile hode, aktivisere kroppen og ha fritid sammen med venner. Gode utemiljøer på skolene er derfor viktig slik at aktivitetsnivået øker og elevene blir mer aktive. Dette øker motivasjon for læring. Et godt utemiljø på skolen bør ha god plass til lek og fysisk aktivitet. Anleggene og møbleringen bør passe for alle. Det finnes ikke forskrifter som pålegger kommunene å ha en viss størrelse på utearealet på skolen, derfor kan størrelse variere mye. Desto viktigere er det at de er godt tilrettelagt for elevenes bruk og behov.
Sikkerhet: Sikkerhet i skolen inkluderer beredskap, smittevern, trafikksikkerhet, skade- og ulykkeshåndtering og førstehjelp med mer. Det skal være trygt å sende barna våre på skolen. Derfor er det svært viktig at skolen tar alle nødvendige forholdsregler på og rundt skolen for å forebygge ulykker og skade. Det er rektor som har dette ansvaret på hver enkelt skole.
Godt vedlikehold: Alle skoler skal være godt vedlikeholdt slik at teknisk og funksjonell standard opprettholdes. Dette bør planlegges for tidlig, og skoleeier bør velge materialer og gjenstander som er enkle å vedlikeholde. Driftspersonale som gjennomfører vedlikehold, bør få god opplæring i dette.
Rent og ryddig: Skolen bør være ren og ryddig til enhver tid. Dette bidrar til god hygiene og trivsel blant elevene. Det skal sammen med renholdsansvarlig på skolen utarbeides vaskeplaner slik at dette opprettholdes.
Les artiklene universell utforming og inneklima som også er relevante for klasserom og skolegård.