
– Ikke overraskende, men veldig uheldig, sier FUG-leder Ståle Kalkvik om Datatilsynets funn etter tilsyn i kommunesektoren. Han tar til orde for en nasjonal støtteordning som kan frigjøre tid, slik at skoleansatte kan konsentrere seg om opplæringen.
Kalkvik understreker at personvern og arbeidet med reklame rettet mot elever er viktig, og mener at funnene nok en gang viser at norske kommuner trenger hjelp for å sikre personvern og informasjonssikkerhet.
– Når det viser seg at personvernarbeidet sluker ressurser, og kommunene likevel ikke lykkes, er det på tide å gi dem den hjelpen de trenger – raskt – slik at elever og foreldre får større trygghet rundt løsningene som brukes i skolen.
Her finner du hele rapporten til Datatilsynet om funn fra skoletilsynet
– Ikke bare et nytt statlig kontor
FUG-lederen er tydelig på at en nasjonal støtteordning ikke må bli en hvilepute.
– Det er viktig at det ikke bare opprettes et nytt statlig kontor som skal «ordne opp», men at en nasjonal tjeneste utvikles i tett samarbeid med skolesektoren. Dette handler om eierskap, kunnskap, forståelse og etterlevelse. Vi må unngå å skape en ordning som passiviserer kommunene, skolene og lærerne i dette viktige arbeidet.
Må ikke gå baklengs inn i framtida
FUG har lenge tatt til orde for en nasjonal tjenestekatalog som skolene kan støtte seg på. Tilsynet avdekker at flere digitale læringsverktøy ikke vurderes sentralt i kommunene, men besluttes av rektor eller den enkelte lærer. Disse funnene kommer neppe som en overraskelse på ansatte i skolesektoren.
– Det er bra at dette nå belyses, men samtidig håper jeg ikke det fører til handlingslammelse i skolens arbeid med digital kompetanse. Vi er glade for at KD, Udir og KS allerede er i gang med både opprettelsen av en nasjonal hjelpetjeneste og en nasjonal tjenestekatalog. Det gjenstår fortsatt viktige beslutninger knyttet til digitale ressurser. Da mener vi i FUG at foreldrene må involveres – for eksempel gjennom kommunale foreldreråd, avslutter Kalkvik.
Her kan du lese utfyllende sak om hva FUG mener om digitaliseringa i skolen