
Smarttelefonfri barndom skaper stort engasjement blant foreldre over hele landet, men ikke alle er komfortable med prosessen som pågår på skolene. Mange har kontaktet FUG og spurt om det er frivillig å forplikte seg til avtalen.
Er egentlig Smarttelefonfri barndom en sak for FAU, og må alle forplikte seg til avtalen? Det har flere spurt FUG om denne høsten. Svaret vårt er ja. På lik linje med fellesinteresser som gåbusser til skolen og inkluderende bursdagsfeiringer, mener vi at initiativ som Smarttelefonfri barndom kan behandles som en sak i FAU.
Når det er sagt, er det viktig å presisere at Smarttelefonfri barndom er et frivillig samarbeid mellom foreldre. At foreldre utsetter kjøp av smarttelefon til barna sine er naturligvis noe de velger selv fordi de mener dette er til det beste for sitt barn og fellesskapet.
FAU som tilrettelegger
Eventuelle roller for FAU og skolen vil være å legge til rette for dialog og felles refleksjon – ikke å fatte bindende vedtak om foreldres valg på fritiden. Smarttelefonfri barndom skriver selv på sine sider at det hele er frivillig. De presiserer også at FAU ikke kan gjøre vedtak som er bindende for hva foreldre gjør på fritiden og at det kan være ulike grunner til at foreldre ikke ønsker å utsette smarttelefon for sine barn.
En av initiativtakerne bak Smarttelefonfri barndom, Bjørn Arne Winsnes, bekrefter også dette:
– Dette er et frivillig foreldreinitiativ der vi sammen løfter fram hvorfor det kan være lurt – uten pekefingre. Målet er dialog og samarbeid, tilpasset hver enkelt skole, for å gi barna våre en trygg og god oppvekst.
Til tross for dette hører vi om skoler der enkelte formuleringer i FAU-vedtak og avisartikler gir inntrykk av forpliktelser, som “skolen skal være smarttelefonfri” eller “foresatte forplikter seg”. Ord som «skal» og «forplikte» kan misforstås og skape et inntrykk av påbud eller at FAU og/eller skolen bestemmer at slik skal det være for alle. Derfor oppfordrer vi til formuleringer i FAU-vedtak og nyhetssaker som understreker frivillighet og respekt for at foreldre er forskjellige.
Forslag til vedtak
Et eksempel på en balansert formulering i et FAU-vedtak kan være:
“FAU ved X skole ønsker å legge til rette for en smarttelefonfri barndom for elevene på barneskolen. Vi oppfordrer foreldre til å samarbeide om å utsette anskaffelse av smarttelefon til barna har begynt på ungdomsskolen. FAU vil bidra til dialog og støtte mellom foreldregruppene, slik at det blir enklere å ta felles valg til det beste for barna. Deltakelse i dette samarbeidet er frivillig, og vi ønsker å skape et inkluderende miljø der alle foreldre føler seg velkomne til å delta.”
Foreldresamarbeid – med øye for mangfold
Smarttelefonfri barndom, og andre lignende initiativ, har stor verdi fordi det får foreldre til å snakke sammen og finne felles løsninger. Samtidig er det viktig å anerkjenne at familier har ulike behov. Noen barn har spesielle grunner til å ha tilgang til smarttelefon, og det må det være rom for. FUG heier på tiltak som styrker fellesskapet og reduserer presset blant barn. Når foreldre samarbeider, blir det enklere å ta gode valg – og barna får et tryggere oppvekstmiljø.
Derfor håper vi i FUG at foreldre fortsetter å løfte frem felles temaer på foreldremøtene, og at samtalene preges av omtanke for fellesskapet og respekt for individuelle behov.
Les også: Alt du trenger å vite om FAU