
Hva betyr det å få varsel om manglende karakter i ungdomsskolen? Her får du vite hva du kan gjøre om du har fått et slik varsel, og hvordan du kan klage.
Fra og med 8. trinn skal elever få vurdering med karakter i fagene. Det er krav om karakterer ved halvårsvurdering og sluttvurdering. Halvårsvurdering gis midt i skoleåret og ved slutten av skoleåret –dersom eleven skal ha faget videre neste skoleår. Sluttvurdering gis når opplæringen i faget er avsluttet, og kalles standpunktkarakter. Eksamen og eksamenskarakterer regnes også som sluttvurdering.
Alle elever har rett til å få karakter i et fag – så lenge de har fått vist frem sin kompetanse, og læreren har tilstrekkelig grunnlag for å vurdere den. Kompetansen eleven har vist gjennom opplæringen inngår i vurderingen av standpunktkarakteren. Eleven skal få mulighet til å vise sin kompetanse på flere og varierte måter.
Det er kompetansemålene i læreplanen som styrer både opplæringen og vurderingen i fagene. Eleven skal vite hva som vektlegges ved fastsetting av standpunktkarakter. Forutsetninger, fravær, orden og oppførsel skal ikke inngå i vurderingen. Innsats skal kun tas med dersom det er spesifisert i læreplanen for faget. Dersom barnet ditt er under 18 år, skal du som foresatt også motta varselet. Hvis du ikke mottar noe varsel, har barnet ditt i praksis krav på å få karakter i faget.
Hva gjør vi dersom vi får et varsel om manglende karakter?
Det viktigste du kan gjøre er først å ta en god prat med ungdommen din for å høre mer om situasjonen og deretter ta kontakt med skolen. Her er noen konkrete råd:
- Snakk med faglærer: Spør hva som mangler for at barnet ditt skal få karakter. Er det oppgaver som ikke er levert? Er det fravær som gjør vurdering vanskelig?
- Be om en plan: Det kan være lurt å lage en skriftlig plan med tiltak sammen med skolen for å sikre at barnet får vist hva det kan – for eksempel ekstra oppgaver, prøver eller muntlig vurdering.
- Følg opp hjemme: Hjelp barnet ditt med å holde frister og strukturere arbeidet. Vær positiv og støttende.
- Hold kontakt med skolen: Avtal oppfølgingsmøter og spør hvordan det går. Involver kontaktlærer og rådgiver hvis det trengs.
- Dokumenter fravær: Hvis barnet har vært syk eller hatt utfordringer, sørg for at dette er meldt og dokumentert
- Klage på vedtaket: Hvis barnet ditt får vedtak om “IV” (ikke vurdert), har dere rett til å klage. Klagen sendes først til skolen, som kan endre vedtaket hvis de ser at noe er gjort feil. Hvis skolen ikke gjør det, sendes klagen videre til Statsforvalteren. De vurderer om reglene er fulgt, og kan enten avvise klagen, bekrefte vedtaket eller kreve ny vurdering. Hvis vedtaket oppheves, må skolen sette en ny karakter og sende kopi av vedtaket til Statsforvalteren
3. Hva kan jeg forvente at skolen gjør?
Skolen har ansvar for å:
- Varsle skriftlig og raskt når det er fare for manglende karakter. De skal varsle så tidlig at eleven har muligheter for å rette opp karakteren.
- Forklare årsaken til varselet og hva eleven kan gjøre for å få vurderingsgrunnlag.
- Tilby oppfølging – som ekstra oppgaver, prøver eller samtaler. Skolen skal tilrettelegge for at elever får vist sin kompetanse på flere og varierte måter
- Dokumentere tiltak og følge opp eleven, gjerne sammen med kontaktlærer og rådgiver.
- Begrunne vedtaket: Dersom det fortsatt ikke er mulig å sette karakter, skal skolen fatte et formelt vedtak om “IV” (ikke vurdert). Dette vedtaket skal være skriftlig og inneholde en tydelig begrunnelse for hvorfor karakter ikke kan gis.
4. Hva er forskjellen på ikke vurdert (IV) og karakteren 1?
Karakteren 1 betyr at eleven har blitt vurdert, men har lav kompetanse. Ikke vurdert (IV) betyr at læreren ikke har nok grunnlag til å gi noen karakter i det hele tatt. På vitnemålet gir karakteren 1 ett poeng, mens IV gir null poeng. Det er altså bedre å få 1 enn IV.
5. Hvordan vil det påvirke overgangen til videregående skole hvis barnet mitt mangler karakter i et fag?
Alle elever som har fullført ungdomsskolen har rett til videregående opplæring – også de som har ikke vurdert i ett eller flere fag.
Men ikke vurdert gir 0 poeng i poengberegningen, og det kan gjøre det vanskeligere å komme inn på ønsket skole eller linje. Barnet kan fortsatt få plass på videregående, men kanskje ikke på førstevalget.
Det finnes også spesielle ordninger for elever med dokumenterte utfordringer, som sykdom eller behov for tilrettelegging. Rådgiver på skolen kan hjelpe med dette.
Kan vi klage på standpunktkarakteren?
Hvis barnet ditt mener at karakteren er satt feil, kan eleven sende en skriftlig klage til skolen innen ti dager.
- Skolen vurderer klagen først og kan endre karakteren hvis de er enige. Hvis de ikke er enige om at karakteren bør endres til fordel for eleven, sendes klagen videre til Statsforvalteren.
- Statsforvalteren sjekker om reglene er fulgt og kan enten avvise klagen, bekrefte karakteren eller be skolen gjøre en ny vurdering
- Skolen må begrunne eventuelle endringer. En ny karakter gir ny rett til å klage.
Opplæringsforskrift §9–7 Varsling om at karakteren kan falle bort eller bli sett ned Hvis det er fare for at eleven ikke får karakter i et fag, eller står i fare for å få nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller oppførsel, skal skolen sende et skriftlig varsel så snart som mulig. Varselet skal gi eleven mulighet til å forbedre innsatsen og sikre vurderingsgrunnlag, slik at karakteren kan settes. Kravet om varsling gjelder ikke om en sanksjon for en enkelthendelse etter skolereglene er årsaken til karakteren.
LES OGSÅ: Kva er individuelt tilrettelagt opplæring
Se hva UDIR skriver om vitnemål og kompetansebevis