Statsbudsjettet 2025: – Skolene går en usikker tid i møte

Ståle Kalkvik
På bildet ser du utvalgsleder i FUG, Ståle Kalkvik.

– Vi vet at det allerede er mange kommuner som har kuttet til beinet i skolesektoren. Med dette budsjettforslaget frykter jeg at det kan bli enda flere, sier utvalgsleder i Foreldreutvalget for grunnopplæringa, Ståle Kalkvik.

Den relativt ferske FUG-lederen merket seg både positive og negative tiltak i neste års statsbudsjett. Det han bekymrer seg aller mest for er kommuneøkonomien.

– Jeg savner helt klart en mer offensiv satsing på skolen. Ungene er framtida vår, det er de som er den viktigste beredskapssatsingen.

Kalkvik frykter at signalene fra regjeringen vil skape mer uro i Kommune-Norge og skole-hjem-samarbeidet.

– Det er dessverre ingenting som tyder på at det kommer friske penger inn i skolesektoren. Det er ganske urovekkende når vi vet at mange kommuner allerede har kuttet til beinet, sier Kalkvik som frykter en eskalering i brudd på opplæringsloven og antall skolenedleggingssaker landet over.

Tommel opp for skolemiljøteam

På den positive sida merker Kalkvik seg 100 friske millioner til skolemiljøteam og beredskapsteam. Av disse vil 30 millioner gå til egne skolemiljøteam, mens 70 millionergår til å beredskapsteam for å forebygge utfordringen med barne- og ungdomskriminalitet i de mest utsatte områdene i de største byene.

– Vi registrerer at tiltaket mot skolemiljøteam er retta inn mot skolene hvor behovet er størst. I så måte er det en positiv start, men vi har en lang vei å gå for å styrke laget rundt elevene i alle klasserom.

Mer til praktisk undervisning

Han nevner også oppfølgingen av ungdomsmeldingen som interessant. 160 millioner kroner skal gå til utstyr til praktisk læring, 60 millioner til utvikling av praktiske undervisningsopplegg og 30 millioner til nasjonalt program for praktisk læring.

 Det er fint at regjeringa har fulgt opp det de lovet, men det vil alltid være flere spenningsmomenter knyttet til hvor pengene hentes.

Spent er han også på om satsingen blir merkbar i skole-Norge.

– Det vi må spørre oss om er hvilke utslag dette vil gi i praksis. Altså hvordan vil hverdagen til de mange tusen barna som i dag har behov for en mer praktisk skole, se ut neste år, avslutter Kalkvik.

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Meld deg på vårt nyhetsbrev