Hver grunnskole i Norge skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene, men det er opp til kommunen å bestemme hvilke andre brukerorgan skolene skal ha. I denne artikkelen finner du råd og tips til hvordan et kommunalt foreldreutvalg kan organiseres.
Hvilke arbeidsoppgaver og organisasjonsmodeller som gjelder for et kommunalt foreldreutvalg i din kommune er avhengig av:
- kommunens størrelse
- tallet på grunnskoler
- kommunens administrative organisering
- kommunens politiske organisering
- samt en rekke andre forhold.
Dette kan være eksempler på oppgaver i et kommunalt foreldreutvalgene:
- Informasjon til skolene om aktuelle saker som berører alle foreldreutvalgene i kommunen. Dette kan for eksempel gjøres ved at referatene fra styremøtene i KFU sendes til FAU-lederne ved hver skole.
- Ivareta foreldrenes synspunkter i de politiske beslutningsorganene i kommunen.
- Bidra til erfaringsutveksling og foreldresamarbeid mellom skolene i kommunen.
- Arbeide for at tillitsvalgte foreldre ved skolene i kommunen får opplæring, slik at de kan ivareta sine oppgaver på den enkelte skolen på en best mulig måte.
For at KFU skal lykkes med arbeidet og sikres kontinuitet er det viktig at en kan vise til resultater. Vi anbefaler at sakslisten ikke er for lang, at man konsentrerer arbeidet og ikke «bruker opp” ressurspersoner på for mange saker. Slik er det større sannsynlighet at man får til gode resultater i målene man jobber mot.
FAU jobber for at viktige saker for elevene og foreldrene settes på dagsordenen, her kan også KFU være en sentral bidragsyter. Vi anbefaler at kommunale foreldreutvalg arbeider for å få talerett i det utvalget i kommunen hvor skolesaker diskuteres og vedtak fattes. Da får en tilsendt aktuelle sakspapirer, og foreldre kan få innflytelse der beslutninger tas. Slik kan elevenes og foreldrenes interesser settes på den skolepolitiske dagsordenen.
Oslo KFU er et eksempel på hvordan et kommunalt foreldreutvalg organiseres.
Nore og Uvdal er et annet eksempel. De har også inkludert barnehagene i det kommunale foreldreutvalget.
Sitter du i KFU? Vi ønsker kontakt med dere, så send gjerne en epost til post@fug.no med kontaktinformasjon
Råd for organisering av KFU.
- KFU bør bestå av 2 valgte representanter fra hver barne- og ungdomsskole i kommunen. Litt avhengig av størrelsen på KFU kan begge møte, men minimum 1 møter.
- Det bør velges et styre med leder, nestleder, kasserer, sekretær og minst 1 styremedlem.
- KFU kan registreres som lag/forening i Brønnøysundregisteret for å få eget foretaksnummer. Dette har de gode erfaringer med fra Askøy kommune, der midlene blant annet gikk til å leie inn eksterne foredragsholdere.
- Organiseringen av skoledemokratiet, herunder om KFU skal være et organ, skal fastsettes i skolereglene.
- Årsmøte for KFU som organisasjon holdes på skoleårets første møte. Det er en fordel om FAU-ene kan velge representanter til KFU før sommeren, slik at en kan starte arbeidet så tidlig som mulig etter skolestart.
- KFU bør ha faste møter på bestemte datoer, for eksempel første tirsdag i måneden, eller annenhver måned alt etter hvor hyppig en ønsker å ha møter.
Gjennomføring.
Innkalling til et møte må ha en dagsorden(kobling til forslag til møteinnkalling). På dagsorden må det alltid være et punkt som heter eventuelt. Da kan saker representantene kommer med på møtet behandles samme dag. KFU er, som andre foreldreutvalg, avhengig av godt oppmøte for å sikre gode møter. Dess bedre oppmøte, dess større er relevansen for alle skolene i kommunen.
KFU har naturlig to hovedoppgaver:
- være et samlende organ for alle skolene i kommunen
- være et bindeledd mellom foreldre, skolekontoret/administrasjonen og politikerne.
Derfor er det viktig å tidlig få i gang en dialog med fagsjef-skole og politisk skole-ledelse/utvalgsleder/skolebyråd om at de er representert fra høyest mulig nivå på alle møter.
Innhold i møtene:
KFU møter kan gjerne starte med en ekstern innleder, dette kan være kommunens spesialist-tjenester for eksempel PPT, barnevernet, psykologtjenestene, Helsesykepleierne eller lignende.
Hvilke saker et KFU skal ta opp er opp til lokal vurdering, men man bør passe på at relevansen dekker en stor andel av representantene. Saker som for eksempel
- skolenedleggelser
- kommunalt skolebudsjett
- skoleskyss
- oppfølging av gratisprinsippet
kan være relevant for alle. Saker om klassekasser, skidager og så videre fenger kanskje ikke alle, men om sakens formål er erfaringsutveksling og spredning av god praksis, så passer det godt inn i et KFU-møte.
Det kan være aktuelt å lage arbeidsgrupper i KFU, for eksempel KFU Trafikk, KFU Miljø og så videre for å jobbe nærmere med enkeltsaker som man mener trenger en nærmere felles oppfølging av KFU.
Leders oppgaver.
Leder av KFU bør være en samlende person. Vedkommende bør ha månedlig møte med fagsjef-skole. Hen må stille i intervjuer og skrive leserinnlegg på vegne av KFU. Som styrets leder kaller hen inn til KFU møtene og styremøtene som anbefales holdt 1 uke før KFU møte. Hvis KFU klarer å etablere en sunn økonomi med faste inntekter så bør leder få kjøregodtgjørelse og få dekket utgifter i forbindelse med møtevirksomhet utenom styremøtene og de vanlige KFU møtene.
Årshjul.
En bør ta en vurdering på antall møter etter behov og kapasitet. Flere KFU-er har «kick-off» i begynnelsen av skoleåret der alle som sitter i FAU på alle skolene, samt rektorer og avdelingsledere er invitert til en felles kveld med faglig innhold om «hvordan skal vi gjennomføre vårt FAU år» eller lignende. Fast årlig invitert gjest på et KFU møte, for eksempel leder for kommunens samferdsel/teknisk/veg-etat.
Fokuspunkt.
– Gjør det enkelt og start i det små. Dersom man legger opp til en drift som er for komplisert kan det virke avskrekkende for nye representanter og man kan få store problemer med rekruttering til styret og spesielt til leder-rollen. Det er bedre å utvikle arbeidet etter hvert som ting faller på plass.
– Vær imøtekommende og inkluderende, ta godt imot nye representanter selv om de bare er der for en kveld.
– Ikke kom med felles uttalelser i vanskelige saker hvis det ikke er en felles enighet. Det kan skade KFU som organisasjon.
– Gjennomfør effektive og produktive møter. Sørg for at møtene gjennomføres på en måte der det ikke ender opp med småprat om irrelevante ting i, eller mellom saker.
– Husk at KFU er der for å styrke foreldrestemmen. Bruk den på en god måte med et språk og en styrke som åpner opp for dialog med politikerne og administrasjonen. Vis forståelse for at de også bare er mennesker som prøver å utføre en jobb på best mulig måte med de ressursene de har tilgjengelig. Med konstruktiv og saklig «innestemme» blir man alltid hørt best. Sterk i sak, mild i form er en god huskeregel.
LES om andre råd og utvalg i skolen.