Gjennom mange år har vi i FUG sett at åpenhet, informasjon og samarbeid, både mellom hjem og skole, men også innad i foreldregruppen, er til stor hjelp for de elevene som trenger noe ekstra. Det forutsetter tillit mellom hjem og skole. Foreldre må være trygge på at den informasjon de samtykker til å dele, brukes til beste for barnet og bidrar til å skape et godt og inkluderende klassemiljø.
God praksis rundt elever med hørselshemming, kan handle om at:
- elever og foreldre får god informasjon om hvordan det er å ha en hørselshemming
- elever og foreldre vet hvem de kan spørre dersom de har spørsmål rundt temaet
- at kilder til tegnspråkkunnskap gjøres kjent blant elever og foreldre
Når foreldre får god informasjon, vil de bedre kunne støtte opp om skolens arbeid med å gjøre tegnspråk til en naturlig del av skolehverdagen.
Det kan f.eks. handle om at:
- skolen legger til rette for at alle elevene i klassen eller på trinnet lærer seg en rekke grunnleggende tegn
- tegnspråk brukes naturlig i alle klassens aktiviteter, slik at hele gruppen av elever får trening i å kommunisere på språket på en naturlig måte
- at tegnspråk synliggjøres og benyttes naturlig ved ulike arrangementer på skolen